ELECTORAL, Politic

Campania electorală începe vineri. Regulile din campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare

Campania electorală începe vineri. Regulile din campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare

Vineri, 10 mai, începe campania electorală pentru alegerile din data de 9 iunie și vor fi aplicate regulile specifice în privinţa acţiunilor şi materialelor de propagandă permise.

Potrivit reglementărilor în vigoare, în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă, precum şi a oricăror forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă sau etnică.

Birourile electorale de circumscripţie veghează la corecta desfăşurare a campaniei electorale în circumscripţia în care funcţionează şi soluţionează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, organizaţii a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţe politice, alianţe electorale ori a unui candidat independent de a-şi desfăşura campania electorală în condiţiile prevăzute de lege, precum şi plângerile privind încălcarea altor dispoziţii legale incidente.

Încălcarea normelor legale atrage aplicarea sancţiunilor contravenţionale ori penale, după caz.

Campania electorală se încheie sâmbătă, 8 iunie 2024, ora 7.00.

Regulile din campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare

n campania electorală se pot organiza mitinguri, adunări, în cadrul cărora atât candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri, cât și cetățenii să-și poată exprima opiniile în mod liber și fără nicio discriminare.

Este permisă în acest sens și utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă. Radiodifuzorii publici și privați au obligația de a asigura reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat și imparțial, și pot realiza și difuza numai următoarele tipuri de emisiuni cu caracter electoral: informative, electorale și de dezbatere electorală.

Panourile electorale

Materiale de campanie electorală sunt considerate doar cele amplasate după începerea campaniei. Astfel, locurile pentru afişaj electoral sunt stabilite de primari, ținând cont de numărul de competitori, înainte de începerea campaniei electorale, și trebuie să fie situate în zone frecventate de cetățeni, dar fără a împiedica circulația pe drumurile publice şi celelalte activități, amplasarea în alte locuri fiind interzisă.

Materiale de propagandă permise și interzise

În campania electorală, competitorii electorali mai pot utiliza, pe lângă afișele electorale, și materiale de propagandă electorală difuzate de mass-media audiovizuală și cele online; publicitatea în presa scrisă, broșurile, pliantele calendarele, fluturașii și alte materiale similare tipărite pe suport de hârtie.

Este interzisă finanțarea: a) utilizării vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie, imagini ale candidaților, și cu orice alte referiri la competitorii electorali; b) utilizării vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar; c) spectacolelor, serbărilor, focurilor de artificii etc.; d) bannerelor, mesh-urilor, și a altor materiale publicitare precum corturi, pavilioane, panouri mobile etc.

Fără mită  electorală

Candidații nu au voie să efectueze nici un fel de cheltuieli care să vizeze oferirea, darea sau distribuirea către alegători, în mod direct sau indirect de orice bun (pixuri, căni, țigări, umbrele, produse vestimentare, alimentare, aloolice, calendare bisericești) oferit cu scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat.

Edilii pot aproba instalarea pe domeniul public a unor amenajări provizorii în scopul distribuirii de materiale de propagandă electorală, fără a restricționa circulaţia rutieră sau pietonală. Iar folosirea minorilor cu vârsta sub 16 ani în aceste activități este interzisă.

O altă regulă prevăzută de lege vizează interzicerea, cu 48 de ore înainte de ziua alegerilor, a prezentării de sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, spoturi de publicitate electorală, comentarilor privind campania electorală, invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe, cu excepţia spaţiului de emisie acordat pentru difuzarea rectificărilor.

După încheierea campaniei electorale este interzisă difuzarea de mesaje electorale în format audio, vizual sau mixt pe ecrane digitale amplasate în locuri publice ori private, precum şi prin intermediul unor vehicule special amenajate.


Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*