Administrație

Orza: avem tot mai multe afecţiuni respiratorii provocate de poluare

Orza: avem tot mai multe afecţiuni respiratorii provocate de poluare

Consilierul local Adrian Orza spune că, potrivit datelor DSP, afecţiunile respiratorii în Timişoara au crescut exponenţial.

„E evidenta relatia dintre ele si poluarea aerului. Recent, orasul nostru a aparut pe lista scurta a Comisiei Europene cu orasele care pun in pericol sanatatea cetatenilor, prin prezenta in aer a dioxidului de azot (NOx) o substanta extrem de nociva. Se cer masuri ferme in acest sens. Din pacate, din nou, in loc sa existe o dezbatere cu toti factorii de raspundere din domeniul sanatatii, ai administratiei publice locale etc. pt a gasi cele mai bune solutii pentru a reduce poluarea, avem parte din nou de replici acide in spatiul public, dinspre primarie spre societate si invers. E evident ca incordarea asta nu va rezolva nimic. Propun spre dezbatere urgenta aceasta problema si cer infintarea unei echipe de specialisti din toate domeniile aferente acestui subiect al calitatii aerului , impreuna cu autoritatea locala, care sa vina in cel mai scurt timp cu masuri pe termen scurt in primul rand, dar si mediu si lung, pentru a diminua aceasta problema care ne ucide, iata, la propriu”, a precizat Orza.

Consilierul local vine si cu cateva idei/masuri care se pot lua in calcul:

Aportul cel mai ridicat la emisiile totale de NOx este adus de autoturisme (50 %) și vehicule utilitare grele (20% %), urmate de autobuze (15%) și de vehicule utilitare ușoare (15%).

Pentru emisiile totale de PM10 ponderea procentuala e aproape similara. Iata de ce utilizarea acestora NU trebuie incurajata! Asa cum din pacate face administratia, acum.

  1. Spălarea cu jet puternic de apă a străzilor și a trotuarelor și/sau aspirarea lor ulterioară (reduce particulele în suspensie cu circa 70% la nivelul trotuarului)
  2. Plantarea de garduri vii și tufe perene la marginea bulevardelor și a străzilor
  3. Eliminarea din trafic a autovehiculelor neconforme
  4. Monitorizarea atentă a șantierelor de construcții și a intervențiilor în infrastructură, pentru că praful rezultat de aici rămâne în atmosferă și este plin de substanțe deosebit de toxice.

5 Reducerea spațiilor betonate si cresterea suprafetelor verzi. Amenajarea spațiilor verzi, plantarea de copaci și de arbusti verzi tot anul. Acestea au capacitatea de a reține și filtra praful. În plus, ele ajută la biodiversitate. ( La noi se scoate gardul viu de langa aliniamentele strdale- vezi str. Lidia)

  1. Realizarea de piste de biciclete și trotinete electrice care să traverseze orașul pe axele sale, pe inelul central și median. Acestea ar reduce deplasările cu mașina pe distanțe scurte
  2. Investiția masivă în transport în comun electrificat și renunțarea treptată la autobuzele diesel.
  3. Plantarea de păduri/centura forestiera în jurul orașului, in special pentru a bloca vanturile dinspre nord, care aduc praf.
  4. Încurajarea folosirii mijloacelor de transport în comun prin cresterea calitatii serviciului public si atragerea de abonati catre acesta (la noi a scazut numarul lor) paralel cu Reconfigurarea bulevardelor si strazilor pentru a favoriza transportul public în comun, deplasarea cu biciclete si alte mijloace permise de lege. (la noi se reduc benzile dedicate transportului public in favoarea masinilor)
  5. Reconfigurarea orașului pentru pietonalizare crescută in zonele cheie de atracție locală (nu doar în centrul orașului). Crearea de poli de atracție în fiecare cartier reduce, în principiu, traficul din oraș. (Exemplu Piata Traian, lasata de izbeliste)

 

Friends Arena

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*