Cultură

La doar 9 ani, talentata Maia Truţulescu expune la Pygmalion

La doar 9 ani, talentata Maia Truţulescu expune la Pygmalion

Expoziția „Sounds of  Soul” va fi vernisată la Galeria Pygmalion din Timișoara, în data de 6 februarie, la orele 18, iar cel care va vorbi despre lucrări va fi criticul de artă lect. univ. dr. prof. Gabriel Kelemen.

Maia Truţulescu este la cea de-a cincea expoziție personală de pictură. Expoziția „Sounds of  Soul”, care va fi vernisată la Galeria Pygmalion din Timișoara a fost prezentată în premieră  la Biblioteca Națională a României din București – sala de expoziții Pergament, în toamna anului trecut.

„Sunetele sufletului” pe care le oferă Maia publicului timișorean adună şi etalează lucrări care vorbesc despre sinceritatea actului artistic, o bucurie a experienței plastice pure. Nu trebuie să fi expert să-ți dai seama că ceea ce face Maia nu mai este de mult o joacă de copii, ea a depășit limita impusă de vârstă în ceea ce înseamnă maturitatea artistică. Maia are propriul univers în care se simte bine și liberă, și pe care-l propune și celorlați spre ai pătrunde vibrațiile pozitive, sensul blând și curajos al sufletului de artist. Dacă extragem esența picturii ei observăm seriozitatea și ambitia omului matur, fără să uităm latura estetică cu care învăluie orice lucrare, căreia îi găsește prin pasiune valențe plastice de nebănuit și o transformă într-o operă maiestuasă. Prezentă în Timișoara pentru o a doua expoziție personală în acest oraș, lucrările Maiei cu siguranță vor fi o surpriză plăcută și nebănuită pentru public, care cu siguranță, va fi uimit de dimensiuni, colorit și mai ales de  maturitatea plastică de care dă dovadă.

În această nouă expoziție Maia prezintă lucrări de pictură majoritatea realizate în 2019 și 2020. Față de anii anteriori suprafețele sunt de-a dreptul îndrăznețe din prisma dimensiunilor, Maia reușind să transforme pânzele într-un loc de joacă, dar o joacă seriosă și foarte creativă. Pasta de structură, cuțitul de paletă, drippingul rămân instrumentele principale ale căutărilor ei plastice. Noutatea vine și din paleta de culori folosită în ultimul an, care adaugă culorilor pure un spectru diafan de griuri colorate așezate maiestuos în compoziții care aduc sugestia peisajului mai aproape de suflet. Crâmpeie de lumină și vibrații venite din inocența și candoarea sufletului de copil cu siguranță transmit și privitorului acea bucurie a vieții fără prejudecăți și constrângeri. Maia caută, la fel ca orice artist adult care înțelege cum funcționează arta, modalități de exprimare proprie, experimentează, devine subtilă și face trimiteri fine spre discursuri plastice cu sine și cu lumea pe care și-o imaginează.

„În expoziția Sounds of Soul, este vorba despre un copil înzestrat cu un talent deosebit pentru pictură ce a reușit să dea formă sunetelor sufletului ei printr-o claritate a expresiei și o inocență ce ne fascinează și ne face să ne întrebăm: cum a reușit un copil atât de mic să fie atât de profund? În compozițiile Maiei nu este vorba despre reguli, despre constrângeri compoziționale sau despre tipare, ci despre libertate și culoare”, a spus criticul de artă Roxana Bărbulescu.

„Văd lucrări facute de un pui de om, lucrări care seamană extraordinar de bine cu cele ale unor artiști cu prezențe în expoziții. Sunt gata să pariez că o parte din lucrările acestea dacă ar fi fost prezentate la o expoziție a adulților ar fi putut să intre fară să stârnească nici un fel de bănuială juriului că i se joacă o farsă. Aș vrea să atrag atenția asupra acestei dileme care are cel puțin doua fețe: uite ce frumos pictează fata aceasta ca un adult, și cealaltă, Dumnezeule, dar fata aceasta picteaza ca un adult!? Puneți-mă acum în situația să pot decela unde este descărcare emoțională în cadrul acestor lucrări și unde este fericita întâmplare în care se petrece pe lucrarea cu pricina o armonie rafinată?…”, este de părere prof. Petru Galiş, pictor şi grafician.

„Zborul fanteziei, aripile culorii. Şi fascinația unui ochi de copil care trăiește prin artă. Pictează. Nu se joacă. A văzut, a învățat, a inventat tehnici și în euforia jocului, iată mici capodopere… E un caz particular de a face artă majoră, căci, atentă la modul în care se pictează, reușește performante demne de artiști maturi. Puritatea gândului de copil, lipsa de prejudecați, de idei de-a gata, a creat această descărcare magică de frumos în artă”, a precizat criticul de artă, prof. dr. Călin Chincea.

„Maia stăpânește spațiul ca nimeni altcineva, dar ca un copil, nu lasă nimic nefolosit. Culmea, însă, este că o face cu maturitate, asta în afară de faptul că are un fantastic simț al culorii. Fiecare spațiu al ei are o dominantă de culoare, dar în jur vezi toate armonicele, exact ca în muzică, ca în bătaia de clopot unde, după ce principalul sunet a dispărut, plutesc în aer armonicele lui. Este un copil mai mult decât dotat, un talent în plină floare. Totul este să nu intre pe niște strâmtori de concept în viitor. I-ar ucide zborul, i-ar tăia aripile, i-ar frâna personalitatea care acum înflorește. Pornind de la fluturii ei din 2015 până la ultimele lucrări, care frizează zona abstractului, a nonconvenționalului, e mai mult decât se poate cere unui copil“, a spus criticul de artă Adrian Stepan.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*