Europarlamentarul Maria Grapini a lansat, în urmă cu trei ani, o amplă dezbatere publică, în Parlamentul European, pentru a livra Europei un adevăr pe care țările est-europene îl știu demult: dubla calitate a produselor alimentare. În tot acest timp, Maria Grapini a insistat ca oficialii UE să recunoască faptul că realitatea este una injustă, în pofida Tratatului care impune egalitatea statelor membre, sub orice auspicii, în toate domeniile, deci și în cel alimentar. Europarlamentarul îl consideră, public, unul vital, odată ce afectează direct sănătatea oamenilor.
Recent, Comisia Europeană i-a dat, practic, dreptate Mariei Grapini, prin publicarea unei campanii paneuropene de testare a produselor alimentare, concluziile acesteia fiind evidente: există o calitate duală a produselor!
Studiul a luat în analiză aproximativ 1.400 de produse, din 19 țări ale Uniunii Europene, iar rezultatul arată ca 22% dintre produsele comparate diferă în compoziție, deși ambalajul este identic. S-a constatat și demonstrat că 1 din 5 produse au fost găsite cu conținut diferit sub același ambalaj. Pe baza noii metodologii elaborate, autoritățile naționale competente vor putea efectua, de acum, analiza necesară pentru a determina practicile înșelătoare interzise de legislația UE privind protecția consumatorilor.
Ca și concluzii, Comisia Europeană lansează o nouă cerere de propuneri, cu un buget total de 1,26 milioane de euro, pentru testarea produselor și pentru identificarea practicilor potențial înșelătoar, în scopul evident al consolidării capacității organizațiilor de consumatori.
„Mulțumesc Comisiei Europene pentru că faptul că mi-a dat dreptate! Calitatea duală a produselor nu este o poveste! Mă bucur că am lansat, acum trei ani, dezbaterea publică, iar anul acesta am votat modificarea a patru directive, prin care am făcut un prim pas în combaterea dublei calități a produselor. Trebuie, însă, continuate aceste demersuri și eu nu mă voi opri. Voi urmări si voi cere Comisiei Europene noi modificări în legislația europeană pentru a ajunge la respectarea calității (compoziției) produselor care au același ambalaj și același brand, indiferent de țara în care sunt distribuite!”, a declarat europarlamentarul Maria Grapini.
Campania paneuropeană s-a bazat pe o metodologie armonizată, elaborată în colaborare cu statele membre de către Centrul Comun de Cercetare. Această metodologie permite compararea eșantionării, testarea și interpretarea datelor în întreaga Uniune Europeană.
Toate statele membre ale UE au fost invitate să colecteze informații privind compoziția produselor alimentare selectate, oferite pe piețele lor. Nouăsprezece state membre ale UE au transmis informații privind 113 produse de marcă și 15 produse cu etichetă privată.