Direcția de Asistență Socială a municipiului Timișoara stă în față unei noi provocări, întrucât a apărut hotărârea de Guvern 797 din 8 noiembrie 2017,cu termen de aplicare de 90 de zile. Este vorba despre o nouă provocare adusă în domeniul asistenței sociale de prevederile Hotărârii de Guvern 797/23.11.2017 pentru aprobarea regulamentelor cadru de organizare și funcționare ale serviciilor publice de asistență socială și a structurii orientative de personal.
Sediul Direcției de Asistență Socială a municipiului Timișoara a găzduit vineri o întâlnire importantă pentru viitorul asistenței sociale, în Timișoara și județul Timiș. În urma unui studiu comparat pe textul legii și analizării exacte a prevederilor acesteia, Direcția de Asistență Socială a municipiului Timișoara a invitat la masă discuției conducerea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Timiș.
Scopul întâlnirii a fost cel de stabilire exactă a intervențiilor celor două instituții, fără a există suprapuneri în activitate și pentru a dezvoltă cât mai mult tot ce înseamnă asistență socială. La întâlnirea de astăzi, condusă de directorul general al Direcției de Asistență Socială a Municipiului Timișoara, jr. Rodica Cojan, au participat din partea DGASPC Timiș, directorul general, Emilia Milutinovici, directorul executiv pentru Protecţia Drepturilor Copiilor, Monica Trușcă precum și directorul executiv pentru Protecţia Persoanelor Adulte, Dana Ilcău.
În cele peste 4 ore de discuții, reprezentanții celor două instituții de importanță majoră pentru orașul și județul nostru au analizat nevoile reale ale beneficiarilor de servicii de asistență socială, din toate categoriile și au creionat proiecte și intervenții clare în beneficiul acestora.
În plus, s-a luat în vedere nevoia derulării unei strategii comune, bazată pe o diagnoză socială reală, atât de mult așteptată de municipiul Timișoara. Noua structura va aduce un suflu nou în asistență socială timișeană, după ce va fi aprobată de municipalitate.“Eu salut apariția acestei noi hotărâri de Guvern, deși numai ce ne-am așezat, ni se bulversează în sens pozitiv din nou activitatea. Pentru prima dată se face o relaționare directă și constructive între Direcția Generală și Protecția Copilului și Direcția locală a Primăriei. Am făcut un studiu comparat pe textul legii pentru a vedea fiecare ce atribuții vom avea în plus sis a se clarificăm pe cele care s-au suprapus până la această ora. Există similitudine în activitate, în consecință vineri ne-am întâlnit cu conducerea Direcției de Asistență Socială și în ceea ce mă privește, am luat lângă mine întreaga echipa formată din șefii centrelor și șefii de serviciu. Vom promova în câteva zile o nouă HCL întrucât hotărârea de Guvern 797 reglementează regulamentul-cadru de funcționare a Direcției și respectiv a serviciilor specializate a Direcției, precum și încărcarea statului de funcții cu personal de specialitate. Dacă până acum legislația noastră a lăsat oarecum la latitudinea Consiliului Local respectiv a CJ o structură organizatorică și de personal oarecum interpretabilă în funcție de bani, de nevoi, acum legiuitorul pe anumite segmente de exemplu Protecția Copilului, Protecția persoanelor cu handicap a celorlalte categorii vulnerabile, aș aminti femeile abuzate, legiuitorul obligă Direcția de Asistență Socială să își facă încărcătură necesară conform nomenclatorului serviciilor sociale și respectiv a codului COR a meseriilor în Asistență Socială. O altă problemă de noutate este diagnoză socială despre care noi am tot vorbit oarecum, am anticipat legea. Acum ne obligă să avem o structura care în permanentă să sondeze opinia publică, să facă o diagnoză pertinentă, științifică în ceea ce privește nevoile orașului Timișoara. În față noastră stau zeci de mii de cazuri, atât copii cât și adulți, pentru care trebuie să pregătim servicii de specialitate. Vom aminti doar acei copii care sunt vulnerabili și care se află în situația de a se despartii de familii sau de a întră intr-un mediu nesănătos (consumatorii de droguri, de alcool). Vom avea o structură specilializată și pentru aceștia.Vom face un Centru de zi și pentru copiii străzii, asta nu înseamă că Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului nu se ocupă în continuare de ei. Centrele care există și care le-am făcut pe vremea când eram dincolo funcționează în continuare, dar vom deschide un Centru de zi pentru copiii străzii, tot anul acesta. Evident că Centrul pentru femeile abuzate trebuie să existe cât se poate de repede pe fonduri europene. Acum legiuitorul ne obligă să avem. Sigur, vom avea și pentru abuzatori. Nu mai explic uimirea populației de ce trebuie să le facem centrele pentru abuzatori. Da, trebuie să le facem pentru ca ei să se recupereze și să nu mai ajungă să abuzeze și alte femei”, a explicat Rodica Cojan, șefa Direcției de Asistență Socială din cadrul Primăriei Timișoara.